27 augustus 2017

urntjeswesp

Tussen al het zoemend en zwevend gespuis vond ik eentje met een wel heel apart achterlijf: een zwartgele knots hangend aan een ultra lange wespentaille. Daar kunnen we alleen maar blij mee zijn want het is een urntjeswesp. Ik vond hem in de gele bloemen van de Canadeze guldenroede maar hij vindt ook nectar in sporkenhout, leert me wat opzoekwerk. De urntjeswesp bouwt kleine urntjes die als geboortekamers dienen voor het nageslacht. De wesp sleept een viertal rupsen (meestal spannerrupsen) in het kokertje en sluit dit vervolgens af. De larve heeft hiermee meteen een feestmaaltijd om zich aan te sterken en wat later de wijde wereld in te vliegen.

3 opmerkingen:

  1. Prachtige beestjes, absoluut

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit vind ik interessante informatie over dit diertje!
    Ik ga opletten of ik hem eens kan spotten.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.