8 juli 2017

nog te onbekwaam


Op dit moment ben ik nog te onbekwaam om de vele soorten hommels die hier de bloemen frequenteren juist te determineren. Zelfs met determinatiekaarten lukt het me niet. Maar ook zonder de juiste naam kan ik van het schouwspel genieten.  Ze zijn zodanig met de nectar in de weer dat ze nauwelijks oog hebben voor de andere hommels. Zelfs vlinders en hommels kruipen over mekaar als ware het beste vriendjes. Interessant op dit moment is om te zien welke bloemen nu wel of niet interessant zijn voor de hommels. De Virginische ereprijs is dit op moment de koploper. Daarnaast staan enkele Cephalaria gigantea (zie foto) en daar zijn ze ook zot van. Op sommige zonnige momenten tel ik tot dertig hommels die tegelijk druk in de weer zijn. Tel daar nog de vlinders en de zweefvliegen bij en je begrijpt dat Maria, die vanuit haar kapel alles vanop de eerste rij kan volgen, zich geen ogenblik verveelt. 


4 opmerkingen:

  1. Ze denkt waarschijnlijk: ach, ware ik ook maar eens bevlekt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cephalaria is hier vooral een goede hommelplant, ook al zie ik er wel wat zweefvliegen op foerageren. De Veronicastrum lijkt hier een meer gevarieerd publiek te lokken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die Maria boft maar met zo'n plekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto, met die hommeltjes.
    Toen ik begreep, hoe moeilijk het determineren van hommels is, heb ik het opgegeven.
    Ik las het boek "Een verhaal met een angel" van de Britse bioloog en hommeldeskundige Dave Goulson. Het zal de hommelliefde en -kennis van de lezer flink aanwakkeren.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.