24 mei 2015

distelboktor

Sinds deze week zit er een mooie koperkleurige boktor in de bergkorenbloemen. Zijn grijs-zwarte antennes zijn indrukwekkend lang. Het is de gewone distelboktor. Tuinfreaks die hun planten als heiligdom beschouwen, zien dit soort beesten -naar 't schijnt- niet graag komen. Het vrouwtje legt immers haar eitjes in een plantenstengel en dat heet dan "schadelijk". Het is net deze interactie tussen dier en plantenwereld die ik zo boeiend vind. De een vindt er nectar, de ander maakt er zijn web, nog eentje 'spuwt' erop en de deze knaagt er een gat in voor het nageslacht. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt deze prachtige beesten  te vernietigen. Er zijn tuinfreaks die overdrijven. 

de distelboktor


1 opmerking:

  1. Zolang als zo'n beestjes geen plaag vormen, kijk ik er ook niet naar om. Gif gebruik ik sowieso niet, maar durf bij een plaag het teveel wel eens aan de kippen voederen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.