15 april 2015

dat verrast me

winterkoning © ludo rutten

Ik ken de winterkoning vooral van zijn nestbouw in onze fietsenstalling of het tuinhuis waar hij soms een leeg plantenpotje of houten kistje uitkiest om voor het nageslacht te zorgen. Voorts ken ik hem/haar ook van zijn tik-tik-tik-geroep (op automatisch vuurgeweergewijze) dat soms zo luid en zo aanhoudend is dat het bijna op mijn zenuwen werkt. Maar deze morgen verraste de winterkoning me. 

Vanop de top van een boom, beschenen door de ochtendzon, zong hij een verbazend knap lied. Zo mooi dat ik eerst niet geloofde dat het een winterkoning was. Er schuilt duidelijk een grotere zanger in dat vogeltje dan ik voor mogelijk hield. Ook de zwartkop is sinds zondag terug in de tuin en ze zijn met een groepje. Het verschil met of zonder zwartkoppen is hier echt heel goed te horen. Samen met de zanglijster en de vele merels is de zwartkop de mooiste zanger van onze tuin. 


3 opmerkingen:

  1. Zo'n klein vogeltje, en dan zo'n geluid: verbazend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Winterkoning komt bij mij net achter de zanglijster en nachtegaal qua schoonheid van zang. Idd onwaarschijnlijk dat zo'n klein beestje zoveeel lawaai kan maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De nachtegaal heb ik nog nooit in 't echt gehoord of gezien. Hier zit hij jammer genoeg niet meer.

      Verwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.