11 januari 2015

Driekoningen in de war

Driekoningen, half 8 's morgens
't Was bij het uploaden van mijn geheugenkaartje dat ik me herinnerde dat ik op Driekoningen, net voor ik naar mijn werk vertrok, nog snel een foto van het hemelruim had genomen. Een felle maan in het Westen met alle contrails strak afgetekend in de nog donkere lucht. Wat een lichtfestijn! De 'wegwijzende' Kerstster moet in zulke omstandigheden, 2015 jaar geleden, wel erg helder geschenen hebben om Melchior, Balthasar en Caspar niet in de war te brengen. Wie weet waren de drie wijzen dan niet in Bethlehem aangekomen maar in Schiphol of Zaventem? En dronken alle pastoors wereldwijd nu geen armzalige miswijn maar geuze of kriek?


3 opmerkingen:

  1. De astronomische achtergrond van de 'drie Koningen' (de Gordel van Orion) die een rechte lijn vormen met Sirius (de ster van Bethlehem) en wijzen in de richting waar de zon 'hergeboren' wordt op 25 december is prachtig beschreven in 'Zeitgeist: The Movie, 2007'.
    Tot het sterrebeeld Orion behoort de ster 'Betei-geuze'. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is een hele mooie, bijzondere foto!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.