18 oktober 2014

zicht op Schaffen


De para's van Diest mogen dan wel uit de citadel vertrokken zijn, het trainingscentrum voor parachutisten bevindt zich nog steeds in Schaffen vlakbij Diest. In 1946 besliste het toenmalige ministerie van Defensie om Schaffen als trainingscentrum te gebruiken en sindsdien heeft elke paracommando ooit zijn allereerste militaire sprong gemaakt boven de dropzone Schaffen

De eerste sprongen gebeuren vanuit het zogenaamde varken (zie foto), een mini-zeppelin met korf waaruit gesprongen wordt met automatische opening van de parachute. Met enkele schoolkameraden, ik moet toen ongeveer 17 geweest zijn, volgde ik er ook een opleiding parachutisme. 2 x sprong ik uit het varken waarna we 2 x met een Hercules C-130 opstegen vanuit Melsbroek om er boven Schaffen uit te springen. Telkens als ik het varken in de lucht zie hangen, komen deze spannende momenten weer boven. Ik weet niet of ik het thans nog zou durven. 


1 opmerking:

  1. Dit is een ge-wel-di-ge foto Ludo. Een prachtige compositie, kan zo in een boek.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.