19 augustus 2014

op kerkbezoek

Een bezoek aan Borgloon kan tegenwoordig niet meer passeren zonder ook de "Doorkijkkerk" op te zoeken. Het moet zowat de meest gefotografeerde kerk van het moment zijn. Blogs, fotosites, wandelroutes, toeristische magazines, .... je kan er niet naast kijken. Het moet toch zijn dat dit kunstwerk in de smaak valt. Ook op mijn verlanglijstje stond het kerkje al lange tijd met stip genoteerd. Intussen is deze wens in vervulling gegaan en kan ik me alleen maar aansluiten bij de grote groep liefhebbers: dit is echt wel bijzonder, een mooi staaltje van hedendaagse kunst. Neergepoot op de perfecte plek.





De 'Doorkijkkerk' is van de hand van het architectenduo Pieterjan Gijs en Arnout Van Vaerenbergh en draagt de naam 'Reading Between The Lines'. De constructie staat op een stevige betonnen sokkel en is opgebouwd met 100 lagen staal met een totaal gewicht van 30 ton. De site is vrij toegankelijk (te voet of met de fiets) en je kan zowel rondom als binnenin het technisch vernuft van de Doorkijkkerk bewonderen. Zelf zie ik in de opbouwmethode Gregoriaanse muzieknotitie maar allicht was dit niet de bedoeling van de scheppers. De locatie, bovenop het natuurdomein Bollenberg, biedt een mooi uitzicht over het Haspengouwse landschap. Zoek zeker ook eens de positie op waar je zowel de Doorkijkkerk als de Borgloonse kerk in één beeld hebt.

Kunstliefhebbers kunnen in de open ruimte van Borgloon-Heers nog andere werken bezoeken. Meer informatie vind je op deze PIT-site. Wij bezochten ook het Project Burchtheuvel van Tadashi Kawamata. De Servatiuskerk van Groot-Loon was niet toegankelijk (doopplechtigheid) waardoor we de geluidsinstallatie van Paul Devens gemist hebben.


8 opmerkingen:

  1. Wat is dit mooi!
    Ik kan me je associatie met het Gregoriaanse notenschrift goed voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien niet zo bedoeld maar kon toch wel een oproep zijn aan alle (on)gelovige kerkbezoekers om eens between the lines te lezen? De lege ruimtes hebben duidelijk meer inhoud dan de zichtbare structuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De makers van het werk verwijzen expliciet (zie link) naar de leegloop van de kerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi beeld! Ik vind het altijd bijzonder als je tijdens een wandeling op een onmogelijke plek een kerkje tegenkomt, vooral in landen rond de middellandse zee staan kerkjes soms op onverwachte plekken. Prachtig deel van natuur/cultuurlandschap. Daar doet dit beeld me aan denken, beetje nostalgisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is effectief een in het oog springend kunstwerk. Het kan me zeer zeker bekoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een prachtig kunstwerk. Moet er één dezer eens met de fiets heen rijden, is niet zo ver van hier (35 km)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waaw, dat spreekt mij ook wel aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waaw, dat spreekt mij ook wel aan!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.