24 juni 2014

vlinder en sperwer

gehakkelde aurelia op vlinderstruik
2 jaar geleden verjongde ik mijn oude groep Buddleja davidii 'Nanho Blue' zo drastisch dat de struiken nog maar 20 centimeter hoog waren. Er waren er die eraan twijfelde of dat nog wel goed kwam. Momenteel is de groep vitaler dan ooit en bloeien de vlinderstruiken intens en weelderig zoals vlinderstruiken horen te bloeien. Het verrast me dat de bloemen zo'n aangename geur verspreiden. Dat was me eigenlijk nooit eerder opgevallen.

Terwijl ik langs de vlinderstruiken wandel zie ik dat er een jonge dagpauwoog en een gehakkelde aurelia op neergestreken zijn en zich laven aan de nectar. Ik probeerde er wat foto's van te maken maar als ik te dicht naderde, vlogen ze weer weg. Ik bleef enkele momenten stokstijf stilstaan en plots landt de gehakkelde aurelia op een bloem vlak naast mijn schouder. De vlinder moet zich volledig gefocust hebben op al dat lekkers want de beweging van mijn compactcamera tot in zijn nek (bij wijze van spreken) had hij niet in de gaten. Klik.

Ik loop vaak met mijn compact door de tuin maar je zult zien, net als je hem binnen hebt laten liggen, gebeurt er iets heel bijzonders. Gisteren was ik er getuige van hoe in onze tuin een mannetje sperwer achter een merel jaagde. Het gebeurde op nauwelijks 5 meter van me af. De merel won op het nippertje het pleit dankzij een slimme slalom door enkele struikjes waarna de sperwer zich neer zette op de tak van een boom. Nog nooit zat er een sperwer zo vlakbij maar nog nooit was mijn camera zo ellendig afwezig.  Die gele ogen en die scherpe bek had ik graag vastgelegd. Ik denk dat de roofvogel intussen weet dat heel wat vogels zich baden aan onze zwemvijver en dat hij erop rekent daar een gemakkelijke slag te kunnen slaan.


6 opmerkingen:

  1. Mischien kan google glass het 'verdorie, ik heb het weer niet bij me' een uitkomst bieden. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit week-end kwam er een gehakkelde aurelia op mijn buik zitten :-)
    Die sperwer, tja, ik heb dat gevoel vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik heb de 'Nanho Blue' en ondertussen al heel wat nakomelingen. Ieder voorjaar in april knip ik alle vlinderstruiken terug tot zo 'n 20 cm, ben niet zo lief voor mijn planten. Na het knippen krijgen ze wel een handje koemestkorrels, dat weer wel. Ik ben er nog nooit eentje kwijtgeraakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Marthy: mijn struiken waren al heel oud en dik vanonder, ik vreesde voor de verjongingskuur maar 't is toch gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi, de gehakkelde aurelia, één van mijn meest geliefde vlinders.
    Ik kan me voorstellen dat je het diep terugsnoeien van een oudere vlinderstruik een risico vindt.
    Ik snoei de oude daarom tot op 50 -60 cm terug.
    Gelukkig hebben ze er bij jou niet onder geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Verleden maand net hetzelfde meegemaakt met een sperwer, maar hier moest een mus het onderspit delven. Waar is je camera als je hem nodig hebt :-(. Maar je mooie gehakkelde maakt toch nog iets goed.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.