18 mei 2014

golvende contouren


We blijven bezig. De linkerhelft van de voortuin werd een paar weken geleden grondig vernieuwd en deze week kon ik me niet bedwingen om te beginnen met ook de rechterkant een 'facelift' te geven. De rechte lijnen (blauwe stift) verdwijnen en er komt een nieuwe golvende afboording van het gras/mos/havikskruid (witte vlakte) in de plaats. Ik heb ooit ongeveer het zelfde gedaan met het pad naast ons huis waardoor dat stukje veranderde van strontvervelend naar avontuurlijk. Dit effect beoog ik deze keer opnieuw.

De rechte lijnen werden meteen na de bouw van het huis bedacht. De plantvakken dienden parallel te lopen met de gevelsteen, dat was toen (en nu nog) de gewoonte. De regie van de tuinaanleg lag toen niet in mijn handen en ik liet de mensen-met-verstand-van-zaken maar doen. Intussen zijn mijn smaak en voorkeur duchtig veranderd en -gezien mijn leeftijd- moet ik nu doen wat ik zelf wil. Taffelen is nergens goed voor. 

Als je merkt dat er een stuk van je tuin is waar je zelf nooit of nauwelijks komt, dan weet je dat het een oninteressant stuk is. Wel, ik kwam zelden in de voortuin. Met de nieuwe aanplant (de plantenkeuze moet ik grotendeels nog doen) zal dat ongetwijfeld veranderen. De toevoeging van nieuwe vaste planten en de bloemkornoelje zal dat stuk flink attractiever maken. De golvende contouren gaan het ook groter doen lijken dan het werkelijk is. En vooral: voor een plantenliefhebber is nieuwe plantruimte gelijk een zak frieten voor een uitgehongerde. De dagen dat ik bloemen in de grond kan steken, zijn feestdagen voor mij. Staan al klaar: Buphthalmum salicifolium (foto), Scuttelaria incana en een Gaillardia 'Tokayer'.



Update: enkele uren in de zondagvoormiddag gewerkt. Nog wat omgespit en alle nieuwe plantvakken gemulcht met eigen haksel. De enkele planten die ik nog staan had, zitten er in.

De oorspronkelijk L-vorm is niet meer te herkennen.


14 opmerkingen:

  1. Golvende lijnen zijn ook in permacultuur zeer belangrijk. Niet alleen gaat de tuin wat groter lijken, je hebt in elk geval veel langere grens- en/of overgangsgebieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ... en de aanblik is veel natuurlijker. Rechte lijnen zijn des mensens, de natuur heeft het veel liever krom :) niet voor niets dat ook rechtgetrokken beken en rivieren weer kromgetrokken worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi voorbeeld van een win-winsituatie: je plantruimte vergroot, net als je enthousiasme.
    Zelf ben ik nochtans meer rechttoe-rechtaan wat tuinvormgeving betreft. De beplanting moet daarbij wel bijzonder natuurlijk ogen. Net dat contrast creëert mijns inziens weldoende spanning.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ludo, super die golvende contouren, heb ze zelf ook (in mijn tuin dan ;-) De randen heb ik helemaal volgezet met opbollende geraniums. In de zomer lijken dat net kleine hagen.

    Omdat je zo'n tof blog hebt, heb ik je maar meteen toevoegd aan de blogroll op mijn eigen blog.

    Groetjes,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dankjewel Kees daarvoor, "opbollende geraniums", wat moet ik me daarbij voorstellen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat zijn weer enkele flinke plantenvakken die je daar vrij hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. nu mijn verstand erbij houden als ik mijn plantenkeuze maak want het is daar zowat het heetste stuk tuin dat ik heb. Pal op het zuiden en heel veel direct zonlicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vandaag naar een opendeurdag van de tuinbouwschool geweest. De laatstejaars hadden daar verschillende voorbeeldtuintjes aangelegd en daar was maar eentje waarvan ik vond: ja, die's leuk. Stond er toen niet echt bij stil, maar het was het enige met 'golvende contouren'.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een mooi plekje dus voor een aantal zonneminnende insectenlokkers :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb zonet voor 80 euro vaste planten aangekocht, allemaal zonminnende en kleurrijke bloemen. Rest vul ik met geraniums die ik scheur en bloemzaad van wildere planten. Wil het zo snel mogelijk klaar hebben, al is het er vandaag warm aan. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Rondingen in de tuin zijn spannend en natuurlijk. Met de nieuwe beplanting gaat het snel een spannende plek worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij ons ook het liefst rondingen en natuurlijke vormen. Je schets ziet er helder uit en het lijkt niet al te veel werk. Veel plezier.
    Laat je een keer de hele tuin zien op schets (of van boven gefotografeerd?) We zijn nogal nieuwsgierig! Groeten, Marilene

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weeral goed aangepakt, Ludo!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goed gedaan! Golvende rondingen maken een tuin veel natuurlijker, spontaner en spannender. Ik merk dat bij tuinfeestjes kinderen onze tuin heel opwindend vinden - als ik hun enthousiaste kreten mag geloven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.