24 maart 2014

de tjiftjaf


Tjiftjaf tussen berkenbloesem

Ik heb hem dan toch te pakken gekregen. Hoog in de bloeiende berken zat hij zijn monotone zang ten berde te geven, mooi opgelicht door de laatste krachtige stralen van de avondzon. Ideaal om mijn 42x zoom er op los te laten om deze kleine zangvogel in te blikken. Met 6 beelden per seconde lukte het snel om hem op de foto te krijgen terwijl hij met geopende snavel zijn lied ten gehore bracht. Het is deze "onomatopoëtische zang" - dixit de vogelgids van Lars Jonsson - die je duidelijk maakt dat je te doen hebt met de tjiftjaf en niet met de fitis. De poten zijn ook wat donkerder en de gele wenkbrauwen ietwat minder uitgesproken. In onze tuin zit hij bijna steeds in de toppen van de bomen tenzij hij aan 't jagen is op insecten. Toch maakt hij net als de fitis zijn nest op de grond. Dit jaar was hij hier op 11 maart terug van zijn reis naar het zuiden (cfr. mijn ingave op waarnemingen.be). 


Van camouflage kent hij alles, zonder zang is hij onvindbaar


10 opmerkingen:

  1. Ronduit orachtige foto, Ludo. Proficiat

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb deze kodak speciaal gekocht om vogels te kunnen fotograferen en dat doet hij redelijk goed. Maar voor mensen en bloemen is hij niet geschikt.(Fujifilm finepix HS50exr)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt hem te pakken, en hoe! Bijzonder goed gelukt Ludo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel mooi Ludo!
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die eerste foto is een regelrechte winnaar. Heel mooi vastgelegd. Hoedje (of petje, zo u wenst) af!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi, Ludo! Ik denk dat je foto's geluk brengen want net vanavond iets na zessen zagen we de eerste tjiftjaf van het seizoen in ons stadstuintje. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wooooooooow, schitterend en zo te zien heb je er nog niet eens zoveel moeite voor moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig beeld Ludo! De eerste 'tjaftjiftjaftjif' heb ik gehoord op 14 maart langs de oevers van de zenne die hier op 't werk voorbij stroomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schitterende foto. Ik heb nog nooit een tjiftjaf gehoord of gezien hier...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Meestal krijg ik alleen het onomatopoetische (of zo) gedeelte - en nooit een mooi beeld zoals je eerste foto. Maar wel blij dat ie elk jaar in de tuin opduikt!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.