14 september 2013

de tuin in 2 foto's

Middentuin met zicht op de veldkapel. 

In de herfst en zeker met dit winderig regenweer wordt het met al die planten hoe langer hoe meer een echte wildernis -volgens sommigen een rommelig zootje. Laat dat net datgene zijn wat ik graag zie. Orde en netheid, 2 dingen die in een ecologische tuin perfect kunnen ontbreken.

Onze zithoek vooraan in de achtertuin.

In deze laatzomerperiode krijgen onze opvallende rode en oranje stoelen aan alle kanten compagnie van natuurlijke herfstkleuren: rode wilde appels, geel-oranje sierappeltjes, de oranje verkleuring van het krentenboompje, een knalrode Acer palmatum en de roodverkleurende bloemen van sedums. Meer en meer valt het tuinset minder en minder op. In de natuur is geen kleur te gek.


(Twee winterbeelden vind je hier, sneeuw inbegrepen)


9 opmerkingen:

  1. Dat rommelig zootje van jou ziet er écht mooi uit. Knappe foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zeer leuke hoekjes waar je stilletjes één kan worden met de natuur ... de prachtige warme rode kleuren zijn een lust voor het oog. Groen en rood samen, het heeft natuurlijk wat!
    Binnenkort gaan de bladeren opnieuw naar beneden dwarrelen, wat betreft het vijvertje en je poel, eigenlijk ben ik benieuwd hoe jij dit oplost?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je tuin heeft een zeer natuurlijke uitstraling, alsof hij niet aangelegd werd maar zichzelf heeft gevormd door de jaren heen. Da's bijzonder knap, vind ik. Bovendien biedt je tuin alzo het perfecte weerwoord aan wat ik 'gestofzuigde tuinen' noem. En ik zie er daar helaas veel te veel van...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 50 tinten groen! Zo zien we ze graag.
    @Sylvia, als ik me de uitleg van Rollin Verlinde tijdens z'n cursus poelonderhoud nog herinner is bladval geen groot probleem, mits je de poel na enkele jaren een "groot onderhoud" geeft (slib verwijderen, planten (sterk) terugsnoeien). Gezien de groeikracht van waterplanten mag je vrij drastisch te werk gaan. En dit kan best in deze periode gebeuren om het waterleven niet teveel te storen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @blijentuin, een eeuwig zoeken naar het juiste evenwicht ;-)
    Wij hebben op een kleine oppervlakte een heel aantal grote eiken staan, met massa's bladeren en eikels...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Silvia: we hebben 3 waterpartijen. Bij 1 poel doe ik niets: alle bladeren mogen terplekke rotten. In de waterleliepoel schep ik alle bladeren met een net af zodat de diepte behouden blijft. In de zwemvijver drijven de bladeren richting zuiveringsgedeelte door de stroming in het water. De bodem van deze vijver wordt 2x per jaar gestofzuigd zodat al het organisch afval opgezogen wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De tuin is wat verwilderd, maar toch doet me dit erg goed om te zien! Mensen zouden meer van onze natuur moeten genieten

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.