14 juli 2013

succesvol jagen

de bloemen van onze Clematis 'Hagley Hybrid' huisvest succesvolle killers

Een insect dat gewillig op de foto wil, is ofwel high van de nectar ofwel is het een dood insect. Zo ook hier. De zweefvlieg maakte geen aanstalten om weg te vliegen toen ik op enkele centimeters naderde. Abnormaal... tot ik zag dat de krabspin alweer een slachtoffer gemaakt had. In de Clematis kan ze ongezien op een slachtoffer wachten. De perfecte camouflage want haar wit lijf valt nauwelijks te onderscheiden van de bloemkleur van de 'Hagley Hybrid' en haar poten lijken wel extra meeldraden.

Ik moest zelf ook al goed kijken eer ik doorhad dat ze er weer was. Enkele dagen geleden had ze een nachtvlinder bij de luren. Ook toen vond ik dat het vlindertje wel erg veel geduld had met de fotograaf-met-scherpstelproblemen. Nogal logisch ... als je leeggezogen bent. Ook in twee andere bloemen van deze clematis zitten krabspinnen, heel kleine nog, maar toch heeft eentje ervan ook prijs.

Vermits deze spinnen geen web maken, moeten ze wel meester in de camouflagetechnieken zijn want ze moeten de prooi bij verrassing grijpen en doden. Als extra troef hebben ze bijzonder krachtig gif meegekregen waarmee ze zelfs bijen en hommels kunnen doden. In onze tuin zijn het in ieder geval heel succesvolle jagers en ik sta er van versteld hoe slim ze zijn bij het uitkiezen van de bloemen waarin ze gaan toeslaan. Niet alleen voor de slachtoffers in spe zijn ze quasi onzichtbaar. Ook voor eventuele predatoren moet het aartsmoeilijk zijn om die krabspinnen op te merken. Eten en niet gegeten worden, daar gaat het om.

update 27 juli 2013:

In gele bloemen kan een krabspin zich 'vergelen' waardoor ze ook daar bijna onzichtbaar is. Deze techniek leverde vandaag alweer een buit op.

krabspin met slachtoffer


1 opmerking:

  1. Die krabspinnen bij jou zijn in ieder geval een pak slimmer dan de spinnen die mijn tuin bewonen ;-)
    Ik sta verbaasd van de kracht waarover die beestjes bezitten

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.