26 maart 2013

de positieve kant

Ik had ook liever gehad dat die koude wind achterwege bleef. Dat er een warm, deugddoend zonnetje voor in de plaats kwam. Maar van de vele weerpraatjes de voorbije tien jaar onthoud ik één ding: we leven in een periode waarin volop records, uitzonderlijkheden en extremen genoteerd worden. Niets is nog zeker, laat staan voorspelbaar. We kunnen er over mopperen of kijkersbrieven sturen naar Frank en Sabine maar dat helpt niet.

Beter zou zijn dat men, de slimme mensen in het bijzonder, eens ernstig bekijkt in hoeverre menselijke invloeden aan de basis liggen van dat grillig weer. Arctica dat zienderogen wegsmelt, om maar één ding te noemen, ... dat is toch niet normaal? Me dunkt dat meer respect voor de natuur en het leefmilieu soelaas kan bieden.

Intussen probeer ik deze aanhoudende winter langs de positieve kant te bekijken. De voordelen liggen niet hoog gestapeld maar ze zijn er wel. Geen hordes wielertoeristen op de baan, weinig of geen geronk van grasmachines, de te klein geworden T-shirts die in de kast kunnen blijven liggen, studeren voor de examens zonder verlokking van zon en rokjes, de drank blijft ook buiten de frigo koel, .... en interessant voor huismussen gelijk ik: de wegtrekkende vogels zoals kepen en sijzen, blijven rond het huis hangen.

Ideaal weer om ze gade te slaan en er foto's van te maken. Doen, want het is niet zeker dat ze er volgend jaar weer zijn, tenzij.... de koude nog enkele maanden aanhoudt en het voor de trekvogels geen zin meer heeft om nog even naar Scandinavië terug te vliegen.

keep met boomklever 

keep in voederbak (in de zomer kan er een plantje in)

2 typische wintergasten: sijs en keep (let op rechterpoot, deze keep is geringd)

Vanachter mijn versleten laptop zie ik de huismussen en merels verder bouwen aan hun nesten. Met volle snavels vliegen ze weg. Dat is een geruststelling. Nog even en alles valt terug in de plooi.



6 opmerkingen:

  1. Gisteren kon je in de krant lezen dat er massaal last-minutes richting zon geboekt worden. Mensen zijn toch echt gewoonte dieren ...
    Persoonlijk vind ik het wel wat hebben, die seizoenen die plots op hol slaan. En de lente, daar hoeven we niet voor te vrezen, die komt er zo wel aan!
    Leuke foto's... ! Niet altijd gemakkelijk om die vrolijke fladderaars in beeld te brengen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Silvia: vanachter het keukenraam, vlakbij de vetbollen en voedersilo, lukt het redelijk goed maar ook daar hebben ze je rap in de motten.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al die records die verbroken worden (koudste maand maart sinds ..., natste zomer sinds ...), dat vind ik eerlijk gezegd wel angstaanjagend. Ik probeer op mijn manier te klimaatopwarming tegen te gaan: ik eet geen vlees (veeteelt is de grootste oorzaak van de opwarming van de aarde)en ik heb geen auto. Ik neem wel nog te vaak het vliegtuig, daar moet ik eens iets aan doen. Leuk dat jij op deze manier van de lange winter kan genieten :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. fijn om hier een reactie van een veggie te krijgen, ben het zelf ook (35 jaar al).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lees in verband met het versneld afsmelten van de ijskappen zeker eens onderstaand artikel. Het is tevens een verklaring voor het koude weer waar we heden doorheen moeten:
    http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/130326_zee-ijs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Doe ik meteen Menck.... thx

    "Klimaatgeleerden hebben de hevige sneeuwstormen en het koude weer dat grote delen van Europa en Noord-Amerika de laatste tijd treft, gelinkt aan het dramatische afsmelten van het zee-ijs in het Noordpoolgebied". Bevestigt mijn vermoeden.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.