22 januari 2013

Black Love

mijn aankoop: Anthurium 'Black Love' (decor: mijn rood trainingsjasje)

Mijn excuses aan ieder van jullie die hier een vettig stukje verwachtten over Vlaamse of Hollandse vrouwen die zich voor wat geld laten vermaken door goed geschapen jonge Afrikaanse snaken.  Ik denk dat beelden van die vleselijke activiteiten ook niet zouden voldoen aan de esthetische kwaliteitsnormen van deze blog. De lat ligt hier eerder hoog dan dat ze diep zit.

Neen, ik vind het tijd om naast de recente overvloed aan wit en grijs  terug kleur in Muggenbeet te brengen. Vuur als het ware in plaats van al die beelden van vrieskoude en gebibber. Kan ik dat beter dan door mijn meest recente aankoop te tonen? 

Alhoewel de aanschaf en de verzorging van onze kamerplanten volledig het terrein is van die van ons, kon ik het toch niet laten om even mijn eigen ding te doen. Als ik iets uitzonderlijks moois vind, kan ik het niet laten staan. Zo belandden 2 vrouwentongen en de dieprode Anthurium "Black Love" in het winkelkarretje.

Ik vind Anthuriums geweldige planten: schoon en gemakkelijk. Deze karaktervolle kamerplant, die zijn roots heeft in de Zuid-Amerikaanse jungle, is duidelijk een aronskelkachtige. Dit merk je aan het opvallend gekleurd schutblad, dat vaak foutief als dé bloem wordt aanzien,  en een prominent aanwezige kolf. Het is op deze kolf dat de echte, kleine bloempjes zitten. Door selectie zijn de telers er in geslaagd om bijna zwarte Anthuriums te telen. Maar net als bij de zwarte stokroos gaat het in feite om een dieprode tint. De Black Love is één van hen en ik vind het een prachtig plant met heel veel mogelijkheden.

Hier staan de Anthuriums aan ons groot noordelijk gelegen venster in de woonkamer. Het is belangrijk dat ze geen direct zonlicht ontvangen anders krijg je gegarandeerd ongewenste vlekken (neen, niet van die snaken n.b.) in de bladeren. Wekelijks wat water geven, behalve in de winter, dan mag je hem enkele weken verwaarlozen. Misschien niet meteen een aankoop die je van mij zou verwachten -mijn focus is inderdaad vooral gericht op inheemse wilde flora- maar je doet m.i. het plantenrijk onrecht aan als je interesse zich zou beperken tot dat kleine segment 'van bij ons'. De vrouwen op de Afrikaanse stranden zullen me vast geen ongelijk geven.

2 opmerkingen:

  1. Een prachtige anthurium! Lekker tegendraads kleurrijk in de witte werelden van nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @zem: dat was een beetje de bedoeling :)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.