16 oktober 2012

grijze bedoening

Het benedentoilet werd in april flink onder handen genomen. Het was mijn eerste initiatief om ons huis en geleeg een frivolere toets te geven, te ontsaaien zeg maar. Vooraleer ook de douche opnieuw te betegelen -de kletsnatte muren zijn bijna droog- ben ik vandaag aan onze inkom begonnen. Er zijn enkele betere, zonnige dagen opkomst volgens Frank en daar wil ik van profiteren.

grijze betonnen blokjes aan de voordeur

Het is mijn bedoeling om de bestaande grijze klinkers te vervangen door de antieke cementtegels die ik onlangs op de kop wist te tikken. Daartoe ben ik nu de tegels met hamer en beitel aan het proper maken. Bij sommigen valt de mortel er zo af bij anderen valt het tegen om ze bruikbaar te maken. Maar de factor tijd speelt nu niet echt, nu ik mijn eigen baas ben. Een dagje langer werken of twee of drie, het kan allemaal. Geen hond of directeur die erover blaft of sjirpt. Fijn zo.

het opscheppen van de klinkers gaat vlot

Ook werden de klinkers vandaag uitgebroken. Dat ging verrassend goed. Met de troefel kon ik ze zonder veel moeite opscheppen om ze vervolgens met de kruiwagen weg te voeren. De ruimte werd proper geveegd en morgen wordt er een nieuwe chappe-laag in gelegd. Omdat de nieuwe cementtegels dunner zijn dan de uitgebroken klinkers moet de ondergrond wat hoger komen.

klaar om opnieuw te chappen

Als deze chappe droog en verhard is, worden de cementtegels met bloemmotief verwerkt tot een nieuw schoon vloertje. Alleen weet ik nog niet of ik uitsluitend deze tegels ga gebruiken of dat ik er ook andere vloertegels ga tussen mengen. Het zal wel heel wat extra slijpwerk met zich meebrengen maar het zou onze inkom ongetwijfeld stukken specialer maken. 

Overmorgen -schat ik- begin ik de vloertegels te leggen en ik hoop het geheel in 't weekend ingewassen te krijgen. Het resultaat zal uiteraard hier te zien zijn. Of het mooi gaat zijn hangt af van ieders individuele smaak maar ik ben er vrijwel zeker van dat het beter gaat zijn dan de grijze bedoening die 20 jaar lang voor onze deur gelegen heeft. Zo af en toe iets veranderen kan verfrissend werken. Wat niet wil zeggen dat ik die van ons ook ga buiten gooien want zij zorgt dit jaar voor 't geld dat binnenkomt. Wat niet onbelangrijk is.

1 opmerking:

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.