2 juli 2012

Orchideeën als prelude op de Tour de France

De ronde van Frankrijk is in het land. Om effen op te gaan in dat gekke circus trokken we naar Wéris, nabij Durbuy, om de passage live te beleven. Als standplaats kozen we het hellend vlak na de top van de Côte de Barvaux uit, een klim van vierde categorie. Meer dan 4 uur lang genoten we van het kleurrijke spektakel om dan uiteindelijk in zo'n 2 minuten de renners te zien voorbij fietsen. Versta me niet verkeerd. Het was zeker de moeite om er eens bij te zijn maar van de koersevolutie en de aankomst hebben we nauwelijks iets opgepikt. Toch is het randgebeuren -van de carnavaleske reclamekaravaan tot en met de acrobatische TV-helikopter- best interessant genoeg om er eens tussen te staan. De Tourgekte bestaat en ik kan het getuigen.

zicht op Wéris

In de voormiddag van deze hectische dag wandelden we met de eigenaars van de chalet waar we verbleven richting Wéris. We bezochten er de bekende dolmen. In de grachten naast de akkers en in de struwelen vond ik werkelijk een enorme biodiversiteit aan wilde planten: heel veel agrimonie, rode klaver, rolklaver, wilde clematis, zeer mooie paarse bosandoorn, papavers, geurige wilde marjolein, vossenstaart, akkerwinde, rood guichelheil, .... . In de lucht bad een torenvalk en wat verder trok een bijzondere zang, eentje dat ik zo'n 20 jaar bij ons niet meer hoorde, mijn aandacht. Het plotste stijgen en dalen van het vogeltje bracht uitsluitsel: een leeuwerik. Mooi.

Bij de terugweg wandelden we over een onverhard pad met vele diepe plassen door het bos ten noorden van Wéris. Plots zag ik iets wat ik nooit eerder zag: een heel veld vol met wilde orchideeën. Ik riep er de medewandelaars bij want dat was toch vrij uniek. Plat op de buik gelegen heb ik er foto's van genomen om thuis in mijn boeken uit te zoeken welke orchidee hier, in de grijze lemige modder en de split,  zo massaal stond te pronken in de zon.  In het bos zelf dook plots nog een andere orchidee op, ook een schoontje maar slechts hier en daar zijn kop opstekend en minder uitbundig bloeiend. 

Wat de koers later op de dag ook zou brengen, mijn dag kon niet meer stuk. 

tientallen gevlekte orchissen in de graskant....

.... en hier en daar een enkele welriekende nachtorchis



6 opmerkingen:

  1. Weris is echt een pareltje, ik heb me daar ook al eens verbaasd over de natuurpracht. Donderdag trekken we voor 10 dagen ook naar die kanten. Na het lezen van je stukje veel goesting om er ook naar op zoek te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. niet moeilijk te vinden: vlakbij de dolmen door het bos gaan richting Barvaux, in de buurt van een watertoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt een leeuwerik gehoord: geweldig. Al zo lang hoop ik het gezang ooit weer te horen...
    En die prachtige orchideeën, altijd weer bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De gevlekte orchissen komen, in een donkerder kleur, sinds een paar jaar ook in onze tuin voor. Eerst waren er een tweetal, het jaar erop al tien. Op heden bloeien er reeds een dertigtal exemplaren, allen in de moeraszone van de vijver, met hun voetjes in de vochtigheid. Het is me een raadsel hoe ze daar zijn terechtgekomen, maar ik ben er allerminst rouwig om.
    Wederom knappe foto's, Ludo. Dit is werkelijk genieten, jazeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb je indrukwekkende foto's hiervan gezien. Straffe kost. Normaal hebben ze kalkrijke en voedselarme grond nodig, is dat in je vijverzone dan het geval?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze staan met hun voeten in een door tamelijk kalkrijk (leiding)water gevoede zone. Misschien is dat de reden. Voedselarm is de grond te onzent alleszins.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.