11 september 2011

hortensia's

Het zonnige weer gisteren stuurde me naar de plantenkwekerij om een 13-tal hortensia's uit te kiezen zodat ik de zone rond mijn nieuwe 'ecoduct' kon begin aan te kleden. De nazomer of begin herfst is het beste moment om de Hydrangea paniculata (pluimhortensia) naar kleur en bloeiwijze te selecteren. Met instemming van mijn wederhelft koos ik voor een mengeling van 5 verschillende soorten. Ongebruikelijk in de tuinarchitectuur maar het biedt ons wel een langere bloeiperiode en een hoop variaties in de kleuren limoen-wit-roze-rood.

een mengeling van 5 soorten hortensia

Onze keuze bestond uit 3 H.p. Limelight, 3 H.p. Phantom, 3 H.p. Pinky Winky, 3 H.p. Kyushu en 1 H.p. Unique. Vlakbij de ecoduct heb ik 15 jaar lang mijn composthoop gehad. Op deze plek is de grond hierdoor heel wat verbeterd zodat de hortensia's het hopelijk naar hun zin hebben. Ik ben tevens begonnen met de mest (stro en keutels) van het konijnenhok rond de hortensia's uit te spreiden zodat ze zeker geen voedingsstoffen te kort zullen komen.

De Hydrangea paniculata is mijn voorkeurshortensia. In tegenstelling tot de overpopulaire H. arborescens Annabelle kunnen de takken van deze groep van elegante sierstruiken  het gewicht van de bloeiwijze wel torsen en hoef je in principe niet op te binden of te stutten. Ze zijn goed wintervast en snoeien is erg gemakkelijk: vermits de pluimen verschijnen op het nieuwe hout volstaat het om in het voorjaar de takken in te korten op 30 à 40 cm. hoogte. Heb je graag hogere struiken dan verhoog je ieder jaar deze snoeihoogte.

Wat ik ook mooi vind aan sommige van deze hortensia's is de aanwezigheid van zowel steriele (de grote bloemen) als fertiele (de kleine) bloemen.  Het is leerrijk om te zien hoe deze planten hun onopvallende vruchtbare bloempjes compenseren met grote lok-bloemblaadjes. Niet alleen de insecten worden zo aangetrokken maar blijkbaar ook de plantenliefhebbers. Deze truc komt echt vaak voor in de natuur, zowel bij bloemen als bij dieren (bvb. de pauwenstaart) als ... bij mensen. Opvallen is de boodschap.


5 opmerkingen:

  1. Goh, Ludo, wat een prachtig ecoduct heb jij gemaakt! Hoe heb je dat gemaakt ? Wij hebben net onze 300-jarige rode beuk laten onder handen nemen en hebben heel mooi dikke takken, zo een ecoduct zou hier ook niet misstaan ;-) Ach, ja, zou kn dat groene vingers in onze tuin komt filmen, ivm een reportage van een boomverzorger ( de boomdokter van tuin org ). Zou wel leuk zijn ! Hou je op de hoogte van datum van uitzending !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Peggy: op 28 juli van dit jaar heb ik het op deze blog uitgelegd en wat foto's ervan gepubliceerd. Kijk maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ach dan was ik op reis, vandaar dat ik t gemist heb ;-)
    wat is de titel van jouw artikeltje?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een schitterend resultaat ... echt knap! En vooral die hortensia's erbij ... prachtig!
    Hydrangea paniculata geniet ook mijn voorkeur, vooral de variëteit grandiflora, in het album herfstfoto's op mijn blog vind je een foto welke begin vorige herfst genomen werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://muggenbeet.blogspot.com/2011/07/timmeren-aan-ecoduct.html

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.