30 januari 2011

het tandpijnkapelletje

Tijdens een flinke winterwandeling in het gebied Averbode Bos en Heide, dat nog tot 2004 een afgesloten privédomein was, stootte ik in de buurt van de Bierhoeve op het Tandpijnkapelletje. Dit kleine kapelletje met de heilige Apollonia bevindt zich op de as Kapel van de Zeven Weeën (Turnhoutsebaan) - abdij van Averbode. Ge kunt niet missen, je komt maar één dikke lindeboom tegen.


de heilige Apollonia met trektang

Apollonia houdt in haar rechterhand een trektang vast. Zoiets prikkelt uiteraard mijn nieuwsgierigheid: martelde ze graag of werd ze gemarteld? En waarom precies een trektang? Met zo'n vragen kan je altijd op heiligen-net terecht. Van heiligen weten ze daar alles af.

Apollonia van Alexandrië heeft haar feestdag op 9 februari. Ze zou op latere leeftijd, nog steeds maagd zijnde, gefolterd zijn omdat ze weigerde haar geloof in Christus af te zweren. Zo zouden al haar tanden uit de mond geslagen zijn en -volgens een andere bron- ook haar kaakbeen verbrijzeld zijn. Toen haar beulen een brandstapel voor haar klaarmaakten, sprong ze uit eigen beweging in het vuur (249 N.C., Christenvervolging ten tijde van keizer Decius).

De heilige Apollonia is daarom patrones van de tandartsen, tandtechnici en alle lijders aan tand- en kiespijn. Mensen met tandpijn of kindjes wiens melktandjes uitvallen, kunnen zich tot haar richten. Ook Achterbos (gemeente Mol) is al sedert de 17de eeuw een bedevaartsoord voor de heilige Apollonia.

(Op Klaproos vind je een mooie herfstfoto van dit kapelletje, en wie er niet genoeg van krijgt, vindt hier nog een sfeervolle winterfoto)


1 opmerking:

  1. ha leuk om dat weer te zien, ik wilde hier net schrijven ik ken dat kapelleke, maar zie dat jij dat ook al gevonden hebt,
    leuk....
    ik zal jou eens in de gaten gaan houden:-))
    wat wil zeggen dat ik vaker langs zal komen:-)

    BeantwoordenVerwijderen