24 mei 2007

stervend vogeltje

Zonet een teken vanuit de hemel gekregen, al hoop ik eigenlijk van niet. Maandagmiddag ben ik van de keelpijn naar huis gegaan omdat het niet meer uit te houden was op het werk. De dokteres spreekt van een "acute infectie van de bovenste luchtwegen, veroorzaakt door een besmettelijk virus". Met een heel arsenaal medicamenten zou er snel een einde moeten komen aan het hoesten, de gele slijm, de koppijn, het grieperig zweten en de wereld die voor je ogen rondjes draait. "Kijk jij normaal scheel?", vroeg de dokteres. Het ene oog volgde blijkbaar haar lichtje anders dan het andere oog. Om maar aan te geven dat het erg met me is gesteld en dat er momenten zijn dat ik dichter bij de dood sta dan in het leven.

En daarnet hoorde ik plots een slag tegen het venster van de slaap- en kinderverwekkamer. Op het terras lag een vogeltje, vechtend voor het leven. Het hartje van de groenling tikte nog hevig, de oogjes van het vrouwtje bewogen nog. Ik raapte het pechvogeltje op en legde het in mijn handpalm. Veilig voor de katten. Het is al gebeurd dat wat later het vogeltje bekwam en terug de wijde wereld invloog maar de groenling gaf luttele minuten later de geest. Ik voelde het hartje stilvallen.

Na een eervolle begrafenis naast een zeeuws knoopje dacht ik plots: wat als dit een teken is vanuit de hemel? Of de hel? Wie weet is het zweten nog maar een voorbode van wat me te wachten staat aan het hellevuur en is de geelgroene slijm, toevallig ook de kleuren van het verenkleed van het stervend vogeltje, geen infectieproduct maar de afscheiding van een inwendig verteringsproces? En misschien draait alles zo voor mijn ogen omdat een onzichtbare hand met mij toerkes aan het draaien is om me dan plots te katapulteren buiten de dampkring?

    4 opmerkingen:

    1. Onkruid vergaat zo gemakkelijk niet, moet je maar denken... ;)
      Veel beterschap alleszins.

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Beste Ludo,
      Ik vrees dat ik niet zo'n goed nieuws voor je heb. Kijk eens naar de headerfoto op mijn blog : je ziet een groot raam dat uitgeeft op mijn tuin. Welnu, daar zijn tot nu toe 2 vogeltjes tegenaan gevlogen die het niet overleefd hebben. Het kan een speling van het lot zijn, of pure inbeelding, of wat dan ook, feit is dat enkele dagen nadat het eerste vogeltje gestorven is ik mijn vader verloren heb. Vier-vijf jaar later, na het tweede vogeltje, was het de beurt aan mijn schoonmoeder.
      Wij hopen vurig dat er nooit nog vogeltjes tegen onze ruit vliegen.

      BeantwoordenVerwijderen
    3. Ik hoop dat het je beter vergaat dan het vogeltje. Beterschap!

      PS: ik moest "zeeuws knoopje" even opzoeken. Lijkt me wel een mooie bloem en zeker om er als groenling naast begraven te worden

      BeantwoordenVerwijderen
    4. @Dieu: zo'n opsteker had ik net nodig :) maar je brengt wel een aangrijpend en mysterieus verhaal.
      @xixarro: 't zeeuws knoopje heeft de mooiste bloem die er bestaat en er bestaan zelfs broches van.

      BeantwoordenVerwijderen

    Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.