28 februari 2005

actie bij Tessenderlo Chemie

Ik was daarstraks aan het neuzen in mijn archiefdozen en daar kwam ik een stapeltje foto's tegen van april 1986. Het zijn historische foto's. Greenpeace voerde op dat moment (10 april 1986) samen met de lokale milieugroep BELT actie op een van de afvalwaterbekkens bij Tessenderlo Chemie in Ham. Dit bedrijf loost haar afvalwaters in het Nete- en Demerbekken en is steeds (en nu nog) een doorn in het oog van de milieubeweging geweest. Er is sindsdien wel wat veranderd maar er is nog heel veel te doen. De verantwoordelijke afdeling voor het meeste afvalwater en afval, waar men de zogenaamde veevoederfosfaten produceert, is nog steeds actief en verhindert een ernstige oplossing.

Toch kan men stellen dat deze actie het begin is geweest van een nieuw hoofdstuk bij T.C.. Het leefmilieu negeren kon niet langer. Zelf heb ik ook nog een dag op het vlot gezeten en ben ik samen met mijn kompanen door de rijkswacht van het wachtbekken afgehaald en afgevoerd naar de kazerne in Leopoldsburg. Het anker van het vlot moet nog steeds ergens op de bodem van het bekken liggen want de commandant van de rijkswacht vond het nodig met een kniptang de kabel door te pitsen.

Verdorie wat is DAT lang geleden... ?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.